RO RU EN
e-mail: info@acap.md
(+373 22) 54-34-08
(+373 22) 54-14-21
(+373 22) 54-14-95
28.03.2011

Comunitatea de practică, dedicată Metodologiei sistemului de asigurare a calităţii cu implicarea reprezentanţilor ţărilor/economiilor participante în cadrul programului REPARIS (Calea spre Europa, Programul de Reformă a Contabilităţii şi Fortificare Instituţională)


Comunitatea de practică, dedicată problemelor privind Metodologia sistemelor de asigurare a calităţii din cadrul programului REPARIS s-a întrunit la Viena în perioada 24 - 25 martie 2011. Moldova a fost reprezentată în cadrul acestei comunităţi de către Silvia Cemertan, şef al Secţiei reglementări în activitatea de audit a rapoartelor financiare din cadrul Direcţiei reglementarea contabilităţii şi auditului în sectorul corporativ a Ministerului Finanţelor şi Tatiana Prisacar, auditor, membru al Consiliului director ACAP. La comunitate au participat reprezentanţi din Albania, Bosnia-Herţegovina, Croaţia, Kosovo, Macedonia, Muntenegru şi Serbia, precum şi invitatul Băncii Mondiale Paul Simkins, reprezentantul Institutului ICAEW din Marea Britanie.

În cadrul comunităţii au fost puse în discuţie (i) experienţa Croaţiei, care a beneficiat de suportul ICAEW şi (ii) experienţa Macedoniei, care a beneficiat de suportul Compagnie Nationale des Commissaires aux Comptes (CNCC) din Franţa la stabilirea şi implementarea metodologiei de asigurare a controlului calităţii.

Metodologia privind asigurarea calităţii lucrărilor de audit din Croaţia a fost prezentată de către inspectorii-revizori din cadrul Comitetului de asigurare a calităţii din cadrul Camerei Auditorilor din Croaţia (membru al IFAC din 2010), Branca Petricevic, Dusanka Grba-Jelcic şi Tihana Mavric. În Croaţia inspectorii-revizori sunt aprobaţi de către Consiliul de Supraveghere Publică. Actualmente, în Croaţia activează 274 firme de audit şi 2 auditori întreprinzători individuali.

Branca Petricevic s-a referit în special la cadrul normativ al sistemului de control al calităţii, care cuprinde Legea privind activitatea de audit, conformată cu Directiva 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 17 mai 2006 privind auditul statutar al conturilor anuale şi al conturilor consolidate; regulamentele profesionale, care includ Metodologia privind asigurarea calităţii lucrărilor de audit şi Normele de audit, elaborate conform Standardelor Internaţionale de Audit (ISA); Codului etic, precum şi cerinţe specifice suplimentare, care includ dispoziţii administrative generale.

Dusanka Grba-Jelcic a comunicat participanţilor despre etapele vizitelor de evaluare a sistemului de control al calităţii asigurat de către firmele de audit. De menţionat faptul că prima etapă a inspecţiilor de control reprezintă vizite cu scop educaţional, fără aplicarea sancţiunilor. La baza evaluării iniţiale a asigurării calităţii se află un chestionar, care trebuie să fie completat de către firmele de audit. Chestionarul în cauză cuprinde informaţia generală asupra firmei şi anume, data înregistrării, sediul firmei, numărul angajaţilor, inclusiv al auditorilor şi stagiarilor, numărul contractelor de audit planificate şi efectuate, numărul clienţilor, date privind structura capitalului social, suma venitului din vânzări specificată pe tipuri de servicii, existenţa metodologiei interne privind asigurarea calităţii lucrărilor de audit, informaţia referitor la instruirea profesională a auditorilor. Chestionarul este publicat pe pagina WEB a Camerei auditorilor din Croaţia. Firmele de audit urmează să descarce acest chestionar, să îl completeze şi ulterior să îl transmită Camerei în formă electronică.

Tihana Mavric, a împărtăşit cu membrii comunităţii din experienţa Croaţiei privind modul în care s-a desfăşurat prima etapă a evaluării iniţiale a sistemului de control al calităţii (vizitele educaţionale). În baza evaluării chestionarelor firmelor de audit li s-au expediat scrisori de înştiinţare cu privire la efectuarea controlului calităţii. În aceste scrisori s-a menţionat despre faptul că vizita va avea loc cu scop educaţional, inclusiv, cu o verificare generală a conformării criteriilor de asigurare a calităţii lucrărilor de audit. Vizita educaţională reprezintă un interviu, care constă în verificarea informaţiei din chestionarul prezentat şi include şi subiecte referitor la respectarea principiilor fundamentale ale activităţii de audit (independenţa, confidenţialitatea, etc.), tipurile de audit efectuate, existenţa contractului de audit, procedurilor privind acceptarea clienţilor, instruirea profesională a auditorilor cu confirmarea acesteia, existenţa metodologiei interne privind controlul calităţii lucrărilor de audit şi organigrama firmei, planificarea lucrărilor de audit, existenţa metodologiei privind calcularea onorariilor pentru prestarea serviciilor de audit, existenţa declaraţiilor de independenţă a auditorilor, existenţa procedurilor privind determinarea pragului de semnificaţie, întocmirea scrisorilor către conducere şi a rapoartelor de audit. În final, în dependenţă de caz, se fac unele recomandări privind îmbunătăţirea situaţiei firmei de audit, fără aplicarea sancţiunilor.

În rezultatul vizitelor educaţionale (i) se evaluează riscurile aferente controlului sistemului de asigurare a calităţii, iar ulterior, în baza acestei evaluări se stabileşte lista companiilor care trebuie inspectate în primul rând, (ii) se colectează informaţie despre firmele de audit şi altă informaţie necesară pentru planificarea inspecţiilor în fond. Ulterior, după vizita de educaţie se întocmeşte un raport general cu expunerea situaţiei existente, fără nominalizarea firmelor şi situaţiilor acestora, precum şi se menţionează ce poate întreprinde Camera Auditorilor privind depăşirea situaţiilor critice. Acest Raport se prezintă Consiliului de supraveghere publică şi se plasează pe pagina web a Camerei.

Următoarea etapă a controlului calităţii constituie controlul de fond. Controlul de fond include pregătirea dosarului firmei de audit supuse controlului, organizarea primelor şedinţe pentru interviuri şi discuţii preliminare controlului, apoi urmează efectuarea inspecţiilor în teren cu verificarea documentelor de lucru şi a dosarelor de audit pe clienţi, cu includerea obligatorie a unei entităţi de interes public. În urma controlului se întocmeşte un raport, în care se descrie situaţia privind conformarea firmei la cerinţele de asigurare a calităţii şi se evaluează nivelul acestei conformări (în Croaţia există 4 categorii de conformare la criteriile calităţii), corespunzător căruia se determină tipul de sancţiune.

Experienţa Macedoniei privind implementarea sistemului de asigurare a calităţii lucrărilor de audit a fost prezentată de către Branka Stojanovska, revizor din cadrul Comitetului de asigurare a calităţii al Institutului auditorilor certificaţi din Republica Macedonia. Prezentatoarea a menţionat că sistemul de organizare a controlului este asemănător cu cel prezentat de colegii din Croaţia, doar că Strategia şi metodologia controalelor a fost elaborată cu suportul Institutul francez al auditorilor certificaţi. În cadrul prezentării s-a examinat experienţa Macedoniei referitor la prima etapă de implementare, inclusiv, la instrumentele de lucru ale revizorilor (acte normative, planuri, chestionare, rapoarte). În detaliu s-au explicat modul de organizare a inspecţiilor, inclusiv la nivelul interviurilor, examinării diverselor angajamente de audit, s-a analizat structura şi conţinutul chestionarelor. O experienţă foarte interesantă a constituit modul de asigurare a confidenţialităţii informaţiei inspectate şi a rezultatelor reviziilor. Astfel, documentaţia cu privire la revizuirea controlului calităţii va fi distrusă după efectuarea următoarei revizuiri a controlului calităţii, iar inspectorul pentru controlul calităţii va face o declaraţie de confidenţialitate faţă de auditor. Tot în sensul asigurării confidenţialităţii documentaţia întocmită de inspector nu va include documente care fac parte din foile de lucru ale angajamentului, iar chestionarul pentru fiecare angajament va avea desemnat un cod.

De menţionat, că în conformitate cu strategiile şi planurile de acţiuni, cât în Croaţia, atât şi în Macedonia, primele vizite de control ale calităţii la firmele de audit au avut scop educaţional, fără aplicarea sancţiunilor, iar această experienţă poate fi oportună şi pentru Republica Moldova.

Invitatul Băncii Mondiale Paul Simkins, a intervenit în procesul prezentărilor cu comentarii utile, bazate pe practica Marii Britanii în acest domeniu. Totodată, Paul Simkins a subliniat necesitatea dezvoltării continue în fiecare ţară a activităţii de audit, inclusiv a dezvoltării sistemului de asigurare a calităţii lucrărilor de audit, precum şi a supravegherii publice a activităţii de audit. S-a subliniat, în special, că este foarte important a ţine cont de realitatea economică a ţării şi de povara informaţională (un volum de informaţie necesar pentru a evalua calitatea auditului în cadrul unei firme).

În final s-a stabilit agenda de lucru pe viitor, cu includerea examinării unor proiecte de metodologii elaborate pe domenii mai specifice ale procesului de control al calităţii, bazate pe cerinţele Standardului Internaţional de Control al Calităţii (ISQC) 1 „Controlul calităţii pentru firme care prestează audit şi examinări ale informaţiilor financiare istorice şi alte misiuni de certificare şi servicii conexe” şi alte Standarde Internaţionale de Audit (ISA).

Comunitatea practică s-a finalizat cu o concluzionare a rezultatelor la o masă rotundă, în cadrul căreia fiecare participant a avut posibilitatea s-şi expună impresiile şi opiniile vizavi de prezentări şi discuţii. Toate evenimentele petrecute în cadrul seminarului s-au înregistrat şi în baza acestor materiale va fi emis un DVD informaţional, în calitate de resursă educaţională, în scopul acumulării şi transmiterii experienţei şi informaţiei utile în cadrul formării specialiştilor în domeniul controlului calităţii. DVD va fi disponibil în Republica Moldova la finele lunii mai. De asemenea, prezentările din cadrul acestui seminar vor putea fi accesate curând la adresa http://worldbank.org/reparis.