17.05.2014
Eficientizarea rolului administraţiei fiscale, simplificarea procedurilor aferente, îmbunătăţirea comunicării între contribuabili şi autoritatea fiscală, precum şi eficientizarea procedurii de acordare a soluţiilor fiscale individuale anticipate - au fost imperativele, care au stat la baza înaintării în funcţie a şefului IFPS, dl. Ion Prisăcaru.
La 16 mai curent se împlineşte un an de activitate al dlui I.Prisăcaru în calitate de conducător al Serviciului fiscal din Republica Moldova - eveniment cu ocazia căruia a fost organizată o conferinţă de presă.
Subiectul conferinţei s-a axat pe prezentarea principalelor realizări atinse în această perioadă la capitoluil dezvoltare şi modernizare a domeniului fiscal, dar şi tendinţele viitoare în acest sens. Prezentarea realizată a fost orientată pe mai multe filiere, după cum urmează:
1. Veniturile din impozitele administrate, care au înregistrat o dinamică pozitivă, astfel încît în perioada raportată la Bugetul Public Naţional (BPN) a fost colectat venit din impozit de cca 24,9 mil. lei, fiind în creştere faţă de perioada anului precedent cu 8,8%.
2. Intensificarea măsurilor de reducere a restanţelor - vizează aprobarea Ghidului metodico-practic privind urmărirea restanţelor la buget. Respectiv, comparativ cu primul trimestru al anului precedent, au fost acumulate la BPN mai mult de 39,1% din impozite restante.
3. Intensificarea acţiunilor de combatere a evaziunii fiscale, prin asigurarea prevenirii eschivării de la plata şi calculul impozitelor, comiterii încălcărilor fiscale, precum şi legalizarea afacerilor din cadrul economiei tenebre. În acelaşi context, a fost semnat un Acord de colaborare între IFPS şi CNA, menit să consolideze eforturile statului în combaterea şi prevenirea corupţiei, a actelor conexe corupţiei şi a faptelor de comportament corupţional.
4. Ameliorarea nivelului de conformare benevolă, pentru atingerea căruia a fost elaborată o Strategie de comunicare cu contribuabilii, seminare on-line, cursuri de instruire, desfăşurate cu scopul de a promova civismul fiscal în societate.
5. Reluarea colaborării cu organismele internaţionale, printre care: Banca Mondială, Fondul Monetar Internaţional, USAID/BRITE, Agenţia fiscală suedeză, Instituţia fiscală franceză şi olandeză. Graţie acestor cooperări multilaterale a fost posibil elaborarea şi lansarea unui şir de proiecte şi servicii ca: „Contul Curent al Contribuabilului”, „Comanda on-line a formularelor tipizate”, „e-Factura”, „Registrul electronic al cererilor şi deciziilor privind restituirea TVA”, etc - care au eficientizat considerabil interacţiunea dintre societatea civilă, autorităţile publice, mediul de afaceri şi SFS.
6. Consolidarea parteneriatului public-privat în vederea implicării sectorului privat la reformarea actului de administrare fiscală. Întru atingerea acestui scop a fost intensificat dialogul direct cu contribuabilii, cu asociaţiile care reprezintă diferite categorii de contribuabili, cooperarea reprezentanţilor contribuabililor şi a societăţii civile în structuri permanente de consultări.
7. Stimularea responsabilităţii profesionale a angajaţilor fiscali. Activităţile întreprinse în acest sens vizează prioritar crearea unei imagini pozitive a SFS, asigurarea funcţionalităţii motto-ului „Funcţionarul fiscal în serviciul Contribuabilului” şi stabilirea unor relaţii de cooperare durabile cu contribuabilii.
8. Un loc aparte în sumarul dlui I. Prisăcaru l-a avut compartimentul serviciilor electronice fiscale, menite să stimuleze şi să reducă costurile conformării benevolă a contribuabililor. Crearea şi lansarea serviciilor specificate a fost realizată cu suportul Î.S. „Fiscservinform”- administratorul tehnico-tehnologic al SFS, avînd experienţa necesară şi personal calificat în domeniul întreţinerii şi asigurării funcţionalităţii continue a întregului Sistem informaţional fiscal naţional.
Astfel, în perioada raportată au fost implementate instrumente informaţionale, printre care: Calendarul fiscal, Buletinul informativ al actelor legislative, Baza generalizată a practicii fiscale, „Comanda on-line a formularelor tipizate”, „Verificarea bonului de casă”, „Registrul electronic al cererilor şi deciziilor privind restituirea TVA”, „Evidenţa formularelor tipizate de documente primare cu regim special”, „Colectarea informaţiilor din surse indirecte”, modulul „Declaraţie precompletată” pentru persoane fizice, „e-Factura” şi „Contul curent al contribuabilului”. Toate proiectele enunţate simplifică şi asigură comoditate maximă contribuabililor în relaţiile lor cu organul fiscal.
În a doua parte a Conferinţei de presă, şeful IFPS a relevat obiectivele de atins, fixate pe termen mediu şi lung, ca direcţii prioritare de activitate viitoare, orientate spre modernizarea actului de administrare fiscală în Republica Moldova:
- Promovarea civismului fiscal şi majorarea gradului de conformare benevolă a contribuabililor;
- Dezvoltarea relaţiilor de parteneriat şi colaborare cu persoanele fizice şi juridice, întru prevenirea neconformării şi evaziunii fiscale;
- Asigurarea disponibilităţii serviciilor electronice, tutorialelor şi ghidurilor de utilizare a acestora;
- Revizuirea mecanismului de sancţionare;
- Modificarea şi eficientizarea actelor legislative fiscale;
- Aplicarea unor metodologii automatizate de control fiscal pentru a stabili agenţii economici ce urmează a fi supuşi controlului.
- Implicarea activă a sectorului privat în iniţierea, elaborarea şi revizuirea reglementărilor legislative.
- Repoziţionarea SFS în societate din instituţie de control în una de asistenţă şi suport, după exemplul Suediei şi altor ţări democratice pentru a fluidiza interacţiunea cu contribuabilii.
Conferinţa de presă de astăzi a avut în calitate de invitat pe dna Carina Silva, reprezentatul Agenţiei fiscale Suedeze, potrivit căreia iniţiativele întreprinse cu scopul reformării gestiunii fiscale în ţara noastră sunt binevenite pentru a atinge o dezvoltare economică robustă -„Rezultatele cooperării noastră cu SFS din Republica Moldova deja sunt vizibile, avînd în vedere că deja au fost implementate mai multe iniţiative de modernizare a Serviciului fiscal. Sper că organul fiscal să beneficieze de resurse necesare pentru a-şi continua activitatea în condiţii stabile, cu o conducere stabilă, astfel încît să se concentreze pe obiectivele şi sarcinile sale de bază. Această fiind cea mai bună cale de atingere a scopurilor în activitatea fiscală”